guestbook 2

zondag 2 januari 2022

Deuren en Ramen

Een aantal jaren geleden stond het werk aan mijn kostschool opeens stil. Ik had even geen zin meer. Er moesten nog veel ramen geverfd worden, en niet alle onderdelen waren op lengte of ontbraken, de buitendeuren vond ik niet zo geschikt en ook was het me opgevallen dat de deurgaten in het huis zelf (dus niet de buitendeuren) allemaal 8,5 cm breed waren... Ik zag door de bomen het bos even niet meer. 

Vooral de binnendeuren vond ik heel lastig te begrijpen. Als een deurgat 8,5 cm breed is, dan is dit in 1:12 102 cm. Voor een oud landhuis is dit natuurlijk veel te breed. Hoe moest ik dit nu weer oplossen? Even niet wetend hoe ik naast alle andere foutjes in het huis ging de lol er een beetje af en is de inrichting van de kostschool een paar jaar stil komen te liggen.

*****

Eigenlijk heel jammer, want het is een blikvanger in de woonkamer. Dus toen ik vorig jaar in de lockdown periode ons PPH weekend thuis moest vullen, en ik de 2 appartementen in het huis gemaakt heb, is het enthousiasme ook weer gekomen. Ik zit weer vol nieuwe ideeën.

Laatst heb ik 19 deuren besteld, incl. een dubbele keukendeur. Deze zijn allemaal voor binnen om de verschillende kamers van elkaar af te scheiden. Het betekent wel dat ik bij elk deurgat een stukje MDF in het gat moet gaan plaatsen om de beoogde breedte van de nieuwe deuren te kunnen krijgen. Een heel karweitjes denk ik zo.... Maar dat komt later wel.


Afgelopen weekend heb ik de verschillende doosjes en tasjes gepakt waar alle ramen van de buitenkant in zitten. Als je de foto bekijkt zie je dat alleen het middenpaneel af is. Niet wetende wat al wel geverfd en niet geverfd was alles uitgelegd.... Ja alles, want het huis telt in totaal 42 ramen.

Doordat het werk zolang stil gelegen heeft was het een hele uitzoekerij welke ramen er bij elkaar hoorden, maar alles is weer uitgezocht en ligt apart per paneel om geverfd te worden. Helaas had ik nog niet veel geverfd, dus de komende weken ben ik nog wel even bezig.

Ook heb ik alle balustrade-hekjes eens bekeken in hoeverre ik deze passend om het trapgat heen krijg en ook dit is aardig gelukt. Nog een paar kleine stukjes op maat zagen en de trapspijlen voor de trappen zelf nog in elkaar zetten. Volop verven dus.... De grote pot acryllak met de kwasten staan inmiddels op mijn bureau in de hobby kamer. En vandaag alweer 2 ramen en 1 balustrade-hekje kunnen verven. 

Ook heb ik de 1e twee laagjes voor de marmeren trap geverfd. Eerst maar weer even drogen en wachten op wat daglicht voor ik hier weer mee verder kan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten